onsdag 25 mars 2015

Positiv inverkan

En av de mycket stora fördelarna med hela mitt projekt som ändrade fokus ganska snabbt är att ju mer saker jag gjort mig av med, tagit till soptippen,gett bort och sålt desto mindre saker kommer in i hemmet!

Efter bara några veckor (med rensning och röjning) har jag insett att jag börjat titta på saker och tänka behöver jag den/det? Var ska den stå? Vad behöver jag släpa ut för att få plats med den? Vad tillför den här grejen mitt hem? Osv.

Jag har kommit över den första shoppingabstinensen och det känns skönt. Jag köper fortfarande saker, en påsklilja igår t ex men med måtta. Jag tänker först och köper sen, eller snarare - jag tänker först och avstår sen från att köpa. Och det känns bra. Jag gillar läget. Jag skulle till och med kunna tänka mig att leva ännu enklare med ännu mindre saker.

När jag väl började tänka igenom mina köpvanor och behov av saker insåg jag helt enkelt att jag behöver mindre grejer, inte mer. Och kanske framförallt att sakerna jag köper ska vara sånt jag verkligen VILL ha, har behov av, har plats för och som gör mig glad och nöjd.

Nu tror jag att jag ska göra en djupdykning bland mina skor. De jag inte använder eller har använt på ett år eller så behöver ju knappast ta plats i garderoben - eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar