tisdag 7 april 2015

Billigt blir dyrt

Den här rensningen hemma har lärt mig en hel del om mig själv. Man kan väl säga att jag kommit fram till en hel del självinsikter. Som det här med filtar och plädar.

När jag rensade gardin/textilskåpet åkte det ut en hel massa otäcka, tunna och ja rentutav fula fleecefiltar. Jag provade inte ens att sälja dem. De åkte raka vägen till soptippen.

Vad har jag lärt mig av det då?

Förutom att jag ogillar fleecefiltar alltså. Jo att det blir dyrt att köpa billigt! För helt ärligt så är det ju det som är lockelsen med dem. Du kan gå in på Rusta, Dollarstore Ö&B eller Ikea (vilken butik som helst som säljer prisvänligare inredning) och snappa åt dig en fleecefilt i säsongens modefärg för en tia. Men hur länge är de fina? Och är de sköna?

För egen del har jag konstaterat att de får vara hur billiga som helst, men jag kommer inte att köpa dem någon mer gång.

Dels då för att jag tycker att de i regel är rätt fula, men också för att vi tillåter hundarna att ligga i soffan med oss och även hundar tycker att det är skönt att bädda ner sig i/under en filt. Vilket innebär att våra plädar tvättas och tumlas väldigt ofta. Då är det bättre att satsa lite mer pengar på att köpa filtar av god kvalitet som tål lite (läs mycket) slitage och som jag dessutom tycker är snygga att se på.

Ändå kommer jag igår på mig själv med att stå och fingra på några fleecefiltar i vårens pastelliga färger och tänka "ja men de är ju billiga iaf". Men nej! Jag köpte dem inte. Och kommer inte att göra det heller.

För jag vet ju vis av erfarenhet att de kommet att tryckas in i ett skåp och ta plats medan jag trånar efter en snygg lite dyrare pläd och till slut också köper den. Och då blev ju den där billiga filten plötsligt bara en onödig utgift....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar