torsdag 23 juli 2015

Klädpaketens mecka

Facebooks köp och säljsidor svämmar över av klädpaket som säljs, oftast ganska billigt. Under en period var jag hopplös på att "fynda" dem. Säckar och lådor, ikeakassar och väskor fyllda med kläder.

Det mesta la jag in i garderoben även om det inte riktigt var min stil och försvarade det med att det kunde vara kul att hitta nåt udda i garderoben, att det var en chans att byta stil. Så länge det bara var rätt storlek (eller nästan rätt iaf) så behöll jag det.

Och var nöjd.

Jag fick ju allt mellan 20-50 nya plagg varje gång jag "fyndade". Och jag räknade inte det jag la ut utan det jag "sparade".

Fast nu vet vi ju alla innerst inne att det inte är så det funkar.

Så garderoben blev full och sen överfull. Och ändå hade jag absolut ingenting att ta på mig. Jag ställde mig hellre och grävde i tvätthögen och tvättade några plagg än att använda dem i den stökiga (men välfyllda) garderoben.

När jag sen fick ett smärre utbrott och började rensa insåg jag hur mycket som fanns där inne som jag absolut inte använde eller ens ville använda. Detta till trots har jag vid varje rensning fastnat i tänket "kan vara bra att ha lvar" och har sparat och sparat på kläder som jag aldrig kommer att använda.

Summan av kardemumman blir i slutändan alltså att förutom att jag slösat pengar på de här omödiga köpen så har jag också dragit på mig utrymmesproblem och en hel massa extra arbete med att sortera in och ut. Fylla och tömma osv. Till ingen nytta alls eftersom det mesta nu är sålt eller bortskänkt.

När jag däremot köpte ETT par lite dyrare byxor som jag gärna ville ha blev de genast ett mycket välanvänt plagg.

Jag börjar lära mig min läxa här. Det är bättre att köpa något jag verkligen vill ha och betala lite dyrare för det än att köpa slumpmässiga men billiga klädpaket. Nu återstår den där sista utrensningen innan jag börjar arbeta in mitt nya tänk. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar